Edit Content
Doktor psiholoških nauka

Prof. dr Gordana Nikić je doktor psiholoških nauka, vanredni profesor i predavač na Univerzitetu Singidunum u Beogradu. Doktorirala je i magistrirala na Filozofskom fakultetu u Beogradu (odsek za razvojnu psihologiju) iz oblasti ljubavi i partnerskih odnosa.

Najčešća pitanja i odgovori

Često postavljana pitanja

1. PITANJE: Koliko traje i kako izgleda edukacija za RE&KBT psihoterapeute?

Edukacija iz Racionalno-emotivne i kognitivno bihejvioralne terapije (RE&KBT) za psihoterapeute traje najmanje četiri godine i sastoji se iz teorijske i praktične  nastave, supervizija i ličnog rada i obuhvata ukupno 1410 sati. Dodatnih 250 sati ličnog rada nije obuhvaćeno ovim programom. Ovakav obim rada je obavezan za sve psihoterapijske škole u okviru Saveza društava psihoterapeuta Srbije (SDPS) i to je uslov koji je neophodan za sticanje nacionalnog sertifikata. Propozicije o uslovima za sticanje nacionalnog sertifikata za psihoterapiju možete da pogledate na sajtu Saveza društava psihoterapeuta Srbije. https://savezpsihoterapeuta.org/sticanje-nacionalnog-sertifikata-za-psihoterapiju-nsp/

Nastava je organizovana u tri nivoa:

  • PRIMARNI NIVO EDUKACIJE (PRVA GODINA):Polaznici uče osnovne teoretske koncepte i principe prakse i uvežbavaju terapijske veštine uz superviziju. Takođe imaju lični rad, peer counseling, grupne terapije, a na kraju školske godine se polaže pismeni i praktični ispit.

Teorijska nastava obuhvata sticanje praktičnih i teorijskih (akademskih) znanja iz više oblasti/tema koje se tiču samog REKBT psihoterapijskog modaliteta , kao što su:

  • Uvod u psihoterapiju – šta je psihoterapija, njeni počeci, razvoj i dalje perspektive. Podela savremenih psihoterapijskih pravaca, sa posebgnim osvrtom na prikaz tri generacija razvoja KBT-a
  • Uspostavljanje terapijskih uslova, terapijski odnos, etički aspekti psihoterapijskog procesa
  • REBT kao značajan pravac u KBT – početak, razvoj, metod, osnovni filozofski i psihološki uticaji/ Aspekti primene REBT-a
  • Osnovne postavke REKBT teorije – racionalne i iracionalne sklonosti, odnos emocije i kognicije, zdrave i nezdrave emocije, kognitivni i ponašajni korelati zdravih i nezdravih emocija, teorija emocionalnog poremećaja, kognitivne greške
  • Osnovne postavke REKBT teorije – ABC model, koncept uverenja (priroda i poreklo iracionalnih uverenja, racionalna uverenja), simptom stres (sekundarni emocionalni poremećaj)
  • Veštine aktivnog slušanja klijenta i terapijske strategije terapeuta (aktivno-direktivni stil, sokratovski, koriščenje humora, metafora,…)
  • Osnovne sekvence (10 koraka) u vođenju terapijske seanse, što uključuje definisanje problema. postavljanje cilja, učenje klijenta filozofiji iracionalnog uverenja, definisanje konkretnih ABC aspekata problema, pomoć klijentu da uvidi i promeni svoja iracionalna uverenja, kao i učvršćivanje tog rada i zadavanje domaćih zadataka u tom kontekstu
  • demonstracija seanse sa vežbanjem koraka u grupama polaznika edukacije

Praktični ispit se sastoji od demonstracije koraka seansi u radu od strane edukanta (u ulozi terapeuta) sa drugim polaznikom u radu na nekom problemu koji izabere taj edukant (u ulozi klijenta).

Pismeni ispit se sastoji od izrade testa koji obuhvata teorijsko gradivo te školske godine, a ispit se sprema na osnovu postavljenih prezentacija i preporučene literature, uz pitanja za učenje koja olakšavaju i vode kroz proces usvajanja gradiva i pripreme za ispit

  • NAPREDNI NIVO EDUKACIJE (DRUGA GODINA): Polaznici uče teorijske koncepte i prakse kod različitih  problema i poremećaja. Uvežbavaju terapijske veštine uz supervizije.  Nastavlja se lični rad, peer counseling, grupna terapija, volonterska praksa, a na kraju školske godine se polaže pismeni i praktični ispit.

Teorijska nastava obuhvata sticanje praktičnih i teorijskih (akademskih) znanja iz više oblasti/tema koje se tiču različitih (lakših) psihičkih problema i poremećaja, kao i produbljivanja znanja o REKBT tehnikama , kao što su:

  • Anksiozni poremećaji – nastanak, klinička slika, tok, prognoza, lečenje uključujući RE&KBT tretman. Radi se svaki pojedinačni anksiozni poremećaj uključujući generalizovani anksiozni poremećaj (GAP), zdravstvenu anksioznost, socijalnu anksioznost i fobiju, opsesivno-kompulzivni poremećaj (OKP), panični napad i paničniporemećaj sa i bez agorafobije, kao i ostale specifične fobije
  • Afektivni poremećaji – nastanak, klinička slika, tok, prognoza, lečenje uključujući RE&KBT tretman. Radi se svaki pojedinačni poremećaj pre svega uključujući različita depresivna stanja
  • REKBT pristup u radu sa klijentima koji imaju neke specifične emocionalne ili ponašajne probleme, kao što su na primer nošenje sa besom ili prokrastinacija
  • Terapija parova – dijagnostika poremećenog odnosa i strategije rada sa parovima, Zahtevnost, ljubomora, usamljenost, konflikti, raskidi, preljube, emocionalno nasilje u vezama
  • Vrste i terapija seksualnih poremećaja – strahovi, problemi erekcije, orgazma, nekompatibilnosti u seksu…
  • Osnovni aspekti RE&KBT grupne terapije
  • Model procene u REBT-u – korišćenje psihodijagnostičkih testova u proceni klijenta (prednosti, nedostaci, ograničenja)
  • Neke korisne REKBT tehnike, kao što su dalje produbljivanje veština disputacije, asertivni trening, tehniuke relasacije, mindfulness (puna svesnost), tehnike brzog umirenja i sl

Praktični ispit se sastoji od demonstracije koraka seansi u radu od strane edukanta (u ulozi terapeuta) sa drugim polaznikom u radu na nekom problemu koji izabere taj edukant (u ulozi klijenta).

Pismeni ispit se sastoji od izrade testa koji obuhvata teorijsko gradivo te školske godine, a ispit se sprema na osnovu postavljenih prezentacija i preporučene literature, uz pitanja za učenje koja olakšavaju i vode kroz proces usvajanja gradiva i pripreme za ispit

  • ZAVRŠNI NIVO EDUKACIJE (TREĆA I ČETVRTA GODINA): Nastava obuhvata procenu i tretman različitih težih psihičkih poremećaja. Polaznici dalje uče i produbljuju strategiju planiranja tretmana, primenu terapijskih tehnika i evaluaciju. Lični rad,  peer counseling i rad sa supervizorima traje do kraja edukacije.

Uporedo sa teorijskom nastavom tokom treće godine (u četvrtoj godini nema teorijske nastave) započinje i rad sa klijentima. Polaznici imaju obaveze da prikazuju svoje radove i da kroz mentorski rad sa supervizorima usavršavaju terapijsku veštinu. Kontinuirano rade sa klijentima i superviziraju svoje radove kod supervizora

Teorijska nastava u trećoj godini obuhvata sticanje praktičnih i teorijskih (akademskih) znanja iz više oblasti/tema koje se tiču različitih (ozbiljnijih) psihičkih problema i poremećaja, produbljivanja znanja o REKBT tehnikama, kao i primeni REKBT u različitim oblastima/ciljnim grupama kao što su:

  • Afektivni poremećaji – nastanak, klinička slika, tok, prognoza, lečenje uključujući RE&KBT tretman. U trećoj godini se adresiraju teža afektivna stanja poput bipolarnog poremećaja
  • Bolesti zavisnosti – Nastanak, vrste, klinička slika, tok, prognoza i lečenje, uključujući REKBT tretman
  • Poremećaji ličnosti – Nastanak, vrste, klinička slika, tok, prognoza I lečenje, uključujući REKBT tretman
  • Psihički problemi psihotičnog spektra – nastanak, vrste, klinička slika, tok, prognoza, kako ih prepoznati, koliko može da pomogne primena psihoterapije
  • Poremećaji ishrane – bulimija, anoreksija, prejedanje, slika o sebi…
  • RE&KBT u radu sa suicidalnim klijentima
  • Neke osnovne činjenice o korišćenju lekova (psihofarmaka) u tretiranju psihičkih bolesti
  • Trauma – šta je trauma, kako nastaje i šta se biološki dešava u našem organizmu na fizičkom I psihičkom  nivou (neurobiologija traume), uključujući I REKBT pristup u radu sa traumatizovanim klijentom
  • Poslovni REKBT koučing
  • RE&KBT u radu sa osetljivim grupama
  • RE&KBT u radu sa decom i adolescentima

Praktični ispit se sastoji od grupnog prikaza snimljene psihoterapijske seanse sa jednim klijentom sa lakšim psihičkim problemima. Zajedno sa supervizorom, cela grupa polaznika preslušava snimljenu seansu i komentariše. Svaki edukant je u obavezi da u toku godine prikaže jednu snimljenu seansu na taj način. To je uslov za započinjanje obavezne supervizije od strane ovlašćenih supervizora.   

Pismeni ispit se u trećoj godini ne zadaje.

U četvrtoj godini nastavlja se supervizorska praksa sve do predaje završnog rada. Prate se radionice, predavanja po pozivu, nastavlja se lični rad, grupna terapija, učešće na radionicama, izlaganje radova na kongresima…U četvrtoj godini nema teorijske nastave. Naglasak u četvrtoj godini je na supervizijskom radu.

Veliki broj supervizija imate u okviru edukacija. Radovi sa klijentima  prilikom supervizija se izlažu pred supervizorom i grupom. One su obavezne. Završne supervizije u četvrtoj godini, kao i završni rad (terapijski rad sa klijentom)  detaljno pregleda i potpisuje supervizor sa kojim centar sarađuje

U okviru Srpskog centra za RE&KBT organizuju se dodatne radionice i lični rad sa psihoterapeutima po pozivu, grupna terapija, volonterske aktivnosti, gostujuća predavanja psihoterapeuta iz zemlje i inostranstva, tokom sve četiri godine, iz različitih modaliteta (transakciona analiza, konstruktivistička terapija, porodična terapija…). Takođe, edukanti se dodatno motivišu i pruža im se pomoć u koncipiranju radova za izlaganje na različitim psihoterapijskim kongresima.

2. PITANJE: Kako mogu da ostvarim dodatih 250 sati ličnog rada?

To se pre svega odnosi na:

    • lični rad sa psihoterapeutom bilo koje priznate terapijske škole
    • učešće na radionicama sa ličnim radom
    • učešće u grupnoj  terapiji
    • učešće na kongresima (pored izlaganja radova, priznaje se učestvovanje na radionicama, grupnoj terapiji i sličnim kongresnim programima koji uključuju lični rad)

Važno je da sati budu potpisani od strane licenciranog psihoterapeuta.

Od 250 sati ličnog rada, potrebno je da 125 sati bude sa REKBT modaliteta, od toga 50 sati individualnog rada sa REKBT psihoterapeutom (REBT ili KBT). Preostalih 125 sati mogu da budu  po  programima  različitih priznatih psihoterapijskih škola/modaliteta

Priznaju se i sati ličnog rada koji su ostvareni i u periodu od 2 godine pre početaka edukacije ako zadovoljavaju pomenute uslove.

3. PITANJE: Kada nam počinje status psihoterapeuta pod supervizIjom i do kada traje?

Tokom četvrte godine edukacije se stiče status psihoterapeuta pod supervizijom. U ovom statusu edukant da budete ukupno pet godina.

4. PITANJE: Kome da se obratim za dodatne informacije?

Za sve informacije o satima ličnog rada, supervizijama, dolascima, obavezama i slično,  edukant ili zainteresovani se može direktno obratiti Srpskom centru na e-mail:  srpskicentar.rekbt@gmail.com , a odgovor ćete dobiti od koordinatora centra ili od direktorke centra Prof. dr Gordane Nikić.

 Slanje prijava za upis je moguće od početka aprila. Prijave za edukaciju možete popuniti na sajtu ili poslati na e-mail Srpskog centra srpskicentar.rekbt@gmail.com.

Prijemni intervju organizujemo po pozivu u prostorijama Srpskog centra od aprila do juna meseca.

5. PITANJE: Koje domaće i međunarodne sertifikate dobijamo nakon edukacije za psihoterapeute?

  • Nacionalni sertifikat Saveza društava psihoterapeuta Srbije
  •  European Union of Associations for Rational Emotive & Cognitive Behavioral Therapy (RE&CBT)
  • Sertifikat Srpskog centra za RE&KBT o završenoj edukaciji

6. PITANJE: Gde mogu da pogledam propozicije za sticanje nacionalnog sertifikata za psihoterapiju?

Propozicije o uslovima za sticanje nacionalnog sertifikata za psihoterapiju možete da pogledate

na sajtu Saveza društava psihoterapeuta Srbije. https://savezpsihoterapeuta.org/sticanje-nacionalnog-sertifikata-za-psihoterapiju-nsp/

Centar ne snosi odgovornost  za eventualne promene koje će definisati  Zakon o psihotareapiji u Srbiji.

Gde se nalazimo?

Beograd, Srbija

Kontaktirajte nas i zakažite konsultacije.

Prijavite se

Upis nove generacije budućih psihoterapeuta je u toku! Popunite na vreme prijavu i obezbedite mesto za septembar.

Prof. dr Gordana Nikić

Doktor psiholoških nauka

Prof. dr Gordana Nikić je doktor psiholoških nauka i predavač na Univerzitetu Singidunum u Beogradu. Osnivač je i predsednik Srpskog centra za RE&CBT. Doktorirala je i magistrirala na Filozofskom fakultetu u Beogradu (odsek za razvojnu psihologiju) iz oblasti ljubavi i partnerskih odnosa. Sertifikovani je RE&CBT psihoterapeut (Associate Fellow of the AEI) i supervizor (RE&CBT Supervisor) Instituta Albert Ellis iz Njujorka.

Dr Tatjana Perović

Specijalista psihijatrije, psihoterapeut, Magistar medicinskih nauka

Dr Tatjana Perović, specijalista psihijatrije, psihoterapeut, Magistar medicinskih nauka. Zaposlena u Kliničko bolničkom centru “Zvezdara”, Bolnica za psihijatriju, Beograd. Završila je specijalističke studije iz oblasti Psihijatrija na Medicinskom fakultetu u Beogradu. Magistrirala je iz oblasti Socijalna psihijatrije na Beogradskom univerzitetu. Radi kao Psihoterapeut (REBT). Usavršavala se i u okviru Porodične sistemske terapije i drugih modaliteta.

Dr Daniel Mešković

Doktor medicine, diplomirani psiholog, master kliničke psihologije

Dr Daniel Mešković je doktor medicine, diplomirani psiholog, master kliničke psihologije, doktorant na medicinskom fakultetu. Kao samostalni autor ili koautor, učestvovao je u kreiranju blizu 30 saopštenja na skupovima/konferencijama od javnog značaja, 5 članka u časopisima/monografijama i 6 poglavlja u internacionalnim i nacionalnim monografijama od javnog značaja. Licencirani je RE&KBT psihoterapeut, a takođe je prošao edukacije iz brojnih drugih modaliteta

Ensad Miljković

RE&KBT Supervizor i psihoterapeut

Pored osnovnih master studija psihologije uspješno je završio dodatnu četverogodišnju specijalizaciju u Centru za KBT u Banjoj Luci. Dodatno obrazovanje stiče na Albert Ellis Institutu u New Yorku. U sklopu Instituta uspešno završava primarni nivo tokom 2014 godine, zatim napredni nivo tokom 2016 godine, i konačno 2017 godine stječe najviše zvanje u sklopu Instituta – pridruženi saradnik i internacionalni supervizor za Racionalno Emotivno Kognitivno Bihejvioralnu Terapiju. Tokom edukacija u sklopu Instituta usvajao je znanje od najprestižnijih REBT stručnjaka: R. DiGiuseppe, K. Doyle, S. Johnson, J. McMahon, W. Dryden i mnogih drugih. Trenutno radi kao eksterni RE&KBT Supervizor i pomaže u razvoju budućih psihoterapeuta. Dodatne edukacije u SAD-u i Velikoj Britaniji. Dugi niz godina aktivno radi za UN. Bavi se istraživanjima kao nezavisan istraživać. Trenutno završava Doktorske studije u Rijeci.